Mali oglasi verovatno postoje „od kad je sveta i veka“ jer su ljudi oduvek imali potrebu da ponude nešto u zamenu za nešto drugo. Pre pojave pisma verovatno su mali oglasi funkcionisali tako što se od usta do usta širila informacija o robi i uslugama, jer, kako drugačije? Mali oglasi kroz vekove jesu napredovali u smislu kanala za oglašavanje, ali su zadržali suštinu koja kratko i jasno glasi: nudim ovo za ono, nađite me tamo.
Oglašavanje u Srbiji u 19. veku
Ono što je uvek zanimljivo, prvi mali oglasi na teritoriji Srbije, koji su izlazili u novinama, pojavili su se u „Srpskim novinama“. Ovaj list, koji se od 1835. godine štampao u Kragujevcu, sadržao je oglase i reklame koji su grafički i po sadržaju mnogo ličili na one u austrijskoj štampi. Čitaoci lista „Srpske novine“, a kasnije i „Podunavka“ i „Šumadinka“, mogli su u to vreme kroz oglase da prate razvoj tehnologije, ali i da čuju za nove proizvode na tržištu, kao i pronađu pružaoce usluga koje su im potrebne. Slično kao danas, zar ne? U drugoj polovini 19. veka u novinama su počeli da se pojavljuju i oglasi banaka i osiguravajućih društava, ali i brendovi koji su i danas poznati, kao npr. kafa „Frank“.
Kanali za oglašavanje danas
Prošlo je mnogo vremena od prvih oglasa u „Srpskim novinama“ do oglašavanja na radiju i televiziji. Međutim, u trećoj deceniji 21. veka čak je i oglašavanje na radiju i televiziji postalo prevaziđeno. Danas se koristi savremeniji način oglašavanja – putem interneta. Koje iznenađenje! Šalu na stranu, tehnologija je napredovala do te mere da je oglašavanje putem televizije i radija potpuno nepotrebno, ili bolje reći trošenje para.
Postavljanje oglasa na internetu vrši se preko posebnih oglasnika koji su za to namenjeni. Većina njih zahteva registraciju prilikom koje morate da ostavite svoje podatke, što oduzima vreme, a i smara, posebno ako želite da postavite najkraći mogući oglas koji možda već sutradan neće biti aktuelan.
Ukoliko i vas smara registracija da biste postavili mali oglas, imamo super vesti za vas! Postoji oglasnik na koji ne morate da se registrujete, nego samo pošaljete oglas SMS porukom. Adresa oglasnika je smsoglasi.rs i funkcioniše na veoma jednostavan način: Potrebno je samo da ukucate ključnu reč OGL, upišete tekst oglasa i pošaljete poruku na broj 5666. Prosto ko pasulj, zar ne? Cena postavljanja oglasa je sledeća: MTS – 63,60 dinara; Yettel – 63,99 dinara; A1 – 63,48 dinara. Oglas koji ste postavili aktivan je 90 dana, nakon čega možete da ga obnovite slanjem poruke sa ključnom reči OBNOVI i upisivanjem jedinstvenog broja oglasa koji je automatski dodeljen vašem oglasu prilikom postavljanja, a cena je ista kao kad pošaljete. Takođe, postoji i opcija da naglasite oglas i to slanjem ključne reči NAGLASI i jedinstvenog broja oglasa, ali i da obrišete oglas slanjem poruke sa ključnom reči OBRISI i jedinstvenim brojem.
Tvorci oglasnika smsoglasi.rs želeli su da stvore što jednostavniji sistem, bez bespotrebne registracije i ostavljanja podataka, koji omogućava i korisnicima koji su slabije informatički potkovani da brzo i lako postave oglas. Tako je, ako se ne snalazite najbolje sa kompjuterima, a znate da šaljete SMS poruke, ne morate da čekate decu i unuke da vam postave oglas!
Šta se danas najviše nalazi na oglasnicima?
Ljudi na oglasnike postavljaju apsolutno sve. Imate viška šoljicu za kafu? Postavite je na oglasnik. Uslužno čistite sneg? Oglas je već postavljen. Dakle, sve što može da vam padne na pamet, neko je već postavio na male oglase i što je najbolje, uvek se nađe neko kome to treba!
Najčešće kategorije na oglasnicima su svakako nekretnine, a to vam je već i jasno, s obzirom na to da postoji mnogo oglasnika koji su specijalizovani samo za to. Nakon nekretnina, tu su automobili i druga vozila, zatim mobilni telefoni i računari i računarske komponente. Veoma su popularni i oglasi za posao, kako ljudi koji traže zaposlenje, tako i poslodavaca.