Kažu da sreća nije u novcu – nego u kupovini. Iako zvuči šaljivo, nauka donekle potvrđuje ovu izreku. Naime, kada kupujemo namirnice, garderobu, luksuzne stvari itd. naš mozak taj način “pribavljanja” registruje kao obezbeđivanje preživljavanja, a takvo ponašanje “nagrađuje” dozom hormona dopamina koji u nama izaziva osećaj sreće, zadovoljstva i ispunjenosti. Praktično, kupovina je jedan oblik prirodnog “fiksa”. Upravo iz ovog razloga, kupovina kod nas može stvoriti manji ili veći oblik zavisnosti – ne mnogo drugačiji od onog koji izazivaju alkohol, duvan i slični stimulansi. Kao što se loše stimulativne navike zamenjuju dobrim, tako i kod kupovine možemo izgraditi dobre navike koje nas neće lišiti ovog zadovoljstva, ali će ga održati u prihvatljivim granicama. Evo nekoliko načina kako da ovo postignete:
Nikada ne idite u nabavku gladni
Ovo je najjednostavniji, ali vrlo efikasan način da uštedite na potrošačkoj korpi. Kada smo gladni, naš mozak ne pokušava da zadovolji samo trenutnu potrebu za hranom, nego za cilj ima da takvo stanje “nestašice” predupredi, tako da pri kupovini na prazan stomak dobijamo impuls da napravimo zalihe koje nam u većini slučajeva nisu neophodne i često dovode do bacanja namirnica kojima istekne rok trajanja jer nismo stigli da ih potrošimo. Zapravo, u tri od pet frižidera u našim domaćinstvima, trenutno se nalazi natruo brokoli – ako ste se nasmešili na ovu informaciju, bilo bi dobro da proverite vaš frižider.
Ograničite vreme provedeno u kupovini
Logično – što više vremena provodete u razgledanju, veće su šanse da ćete naći nešto što niste ni znali da vam treba (a uglavnom vam ne treba). Zato isplanirajte unapred koliko ćete se zadržati u prodavnici, butiku ili tržnom centru. Ovo možete postići vrlo jednostavno – podesite štopericu ili alarm na vašem smartfonu na određeno vreme i obavite kupovinu pre nego što vreme istekne. Ipak, u ovo svrhu je najbolje sa sobom povesti partnera ili prijatelja/prijateljicu koji ne vole šoping – možda jeste nekonvencionalno rešenje, ali njihovo zvocanje, nervoza i konstantno požurivanje će vas najverovatnije odvratiti od impulsivne kupovine. Takođe, još jedan par očiju znači još jedan filter kroz koji proizvodi koje planirate da kupite moraju proći, pa ne samo da ćete smanjiti obim kupovine, nego ćete dobiti i (manje ili više) objektivnije mišljenje po pitanju kvaliteta, vizualnog dela i/ili neophodnosti određenog proizvoda.
Obavite kupovinu online
Ukoliko zamenite izloge web stranicama, imaćete nekoliko benefita. Kupovinom iz svog doma eliminišete mogućnost da vam vešti trgovci “na priču” prodaju stvari koje niste ni planirali da kupite. Na netu postoji veliki broj online shopping sajtova, kao na primer platforma Shoppster, koji vam nude širok dijapazon proizvoda na jednom mestu, uz česte popuste, rasprodaje i kupone. Takođe, onlajn kupovina vam pruža mogućnost da vrlo brzo i jednostavno uporedite cene istog proizvoda na više adresa i odaberete najpovoljniju opciju. Na kraju, zbog epidemiološke situacije u zemlji, ovaj način kupovine je najbezbedniji jer izbegavate gužve i mogući kontakt sa COVID-19 virusom i time maksimalno umanjujete mogućnost zaraze.
Naučite kako da izbegnete šoping zamke
Iako se mnogi trgovinski lanci reklamiraju sloganima kao što su: “Mesto na kom me cene”, “Vaš prijatelj u kupovini”, “Prijatelj vašeg budžeta” i slično, ne zaboravite – marketing nije vaš prijatelj, cilj ovakvih kampanja je zarada od prodaje. Izbegavajte da se upustite u komunikaciju sa trgovcima ukoliko vam deluju nametljivo. Ako je neki proizvod danas na popustu, to ne mora da znači da neće biti sutra, a ako ne bude sutra, ne znači da neće biti opet. Takođe, postoji zanimljiva i vrlo efektna tehnika primenjiva na online kupovinu – ako želite da budete sigurni u to da li vam je neki proizvod zapravo potreban, stavite ga u e-korpu na vašem nalogu i ostavite ga tamo tri dana. Ukoliko vam interesovanje za to vreme ne splasne – idite na opciju za plaćanje.