U igraonicama se proslavljaju rođendani, organizuju dečija druženja i predstave. Ali, u igraonicama se i uči. Naime, u današnje vreme velikih televizora, pametnih telefona i tableta, deca se sve manje igraju na „starinski način“. Usredsređenost na ekran i nedruštvenost uzimaju svoj danak.
Zato su igraonice koje neguju pravu dečju igru i komunikaciju među decom idealan izbor za roditelje koji razmišljaju o zdravom razvoju svog deteta. Igraonice na otvorenom nude još više mogućnosti za igru i fizičku aktivnost dece.
Razvoj inteligencije kroz igru
Upravo je ovo naslov knjige dr Ranka Rajovića, jednog od tvorca programa NTC (Nikola Tesla centar), člana MENSE i Komiteta za darovitu decu. On je cenjeni stručnjak za rani razvoj inteligencije kod dece i sa zadovoljstvom prenosi svoje znanje preko knjiga, seminara i predavanja u Srbiji, a i šire.
Ključna misao dr Ranka Rajovića je da dete treba pustiti da bude slobodno i nesputano u igri. Pogrešno je zabranjivati detetu da skače, trči, igra se peskom ili blatom, penje gde želi, juri sa drugom decom… Prevelika zaštićenost deteta zapravo loše utiče na razvoj njegove inteligencije i veština.
Koje su najbolje igre u igraonici za razvoj dečjih sposobnosti u Beogradu?
Potencijali detetovog uma treba da se koriste, a sposobnosti treba da se razvijaju. Upravo za to je najbolja igra.
Ali ne bilo kakva igra. U pitanju su edukativne igre, igre koje zahtevaju od deteta da se aktivira, razmišlja ili fizički napregne. Korisne su vežbe za motoriku, grafomotoriku, akomodaciju oka, apstrahovanje, vizuelizaciju, razvoj asocijativnog razmišljanja, pamćenje, verbalizaciju, kreativnost, socijalizaciju…. Dete se najbolje stimuliše kroz zagonetne priče, zagonetna pitanja, igre memorije, slagalice i slične zadatke. Najbitnija je povratna informacija, odgovor koji dete mora da smisli i da.
Jednu uređenu i opsežnu listu beogradskih igraonica i rođendaonica možete pogledati ovde.
Dečije igraonice u Beogradu često funcionišu na ovaj način u radu sa decom. Upravo se tamo deca okupljaju i podsećaju na „zaboravljene igre“, igre spretnosti i brzine, poput žmurki, lastiša, trka, skakanja, muzičkih stolica, između dve vatre, školica, limbo-densa. Te igre utiču na stvaranje sinapsi. Najgore za dete je da bude statično – ispred televizora ili kompjutera koji uzimaju svu njegovu pažnju i čine ga potpuno pasivnim.
Za razvoj inteligencije kod deteta najbitnije su prvih sedam godina njegovog života. Tada se stvara temelj za školovanje i obrazovanje. Zato su dečje igre u tom periodu od velike važnosti – nije svejedno kako, s čim i s kim se dete igra.
Igraonica na otvorenom – raj za mališane
Igralište na otvorenom u prolećnim i letnjim danima idealno je mesto za mališane. U okviru ovakvih igraonica nalaze se razne zanimljive sprave-igračke za decu poput velikih trambolina, tobogana, kućica, lavirinata, penjalica, koševa, golova… Deca na ovaj način provode dosta vremena na vazduhu, zabavljaju se u prirodnom okruženju, a ujedno razvijaju svoje psihičke i fizičke sposobnosti.
Dovoljno je i da igraonica ima dvorište, pa da se čitav splet novih zanimljivih mogućnosti za igru otvori. U igri na otvorenom deca sastavljaju i smišljaju nove predmete za igru od onoga što pronađu, penju se na raznorazna uzvišenja, skaču, orijentišu se, skupljaju i slažu kamenčiće i ono što u dvorištu nađu.
Tad je njihova kreativnost u potpunosti budna, a i tad su fizički najaktivniji.
U igraonicama na otvorenom deca se igraju loptom, lastišem, vijačom kao da su na treningu – u te igre uključene su vežbe ravnoteže i rotacije, skakanje i trčanje.
Igraonica za bebe
Nikad nije rano za pravu igru i učenje!
Igraonica za bebe predstavlja mesto na kom se gomila beba upoznaje i prvi put uče kako da stupe u kontakt sa drugima i kako da se igraju. Bitno je da prostor u kom se bebe kreću bude bezbedan, ali i kreativan, kao i da zahteva od beba da budu aktivne i da „u hodu“ smišljaju kako da reše probleme i zadatke koji su pred njima. Bebe uče kroz igru i sve ono što im se u toku jednog dana dogodi utiču na njihov razvoj.
Igraonica ne mora da bude specijalizovana samo za bebe – dovoljno je da ima kutak za bebe i njima prilagođen sadržaj.
Opremanje igraonice za decu
Kako igraonica treba da bude opremljena da bi bila i učionica? Koje igračke treba da ima da bi se stimulisao razvoj inteligencije i sposobnosti kod dece, a da igračke ne budu dosadne nego zanimljive za višesatnu igru?
Nekad je dovoljno da u igraonici bude vešt animator, odnosno animatorka, koji ume da drži decu pažnju. To znači da ni u jednom trenutku dete neće posegnuti za mobilnim telefonom (ukoliko ga ima) ili tražiti od roditelja da ga odvedu kući jer mu je dosadno. Dobar animator zna koja pitanja treba postaviti deci i kako to učiniti, koje zadatke im zadati, kako ih nasmejati i naterati da sami pričaju, itd.
Od opreme za igraonicu potrebno je ono što deca koriste dok rasklapaju i sklapaju različite igračke, grade od kocki, voze autiće i voze lutke u kolicima, slikaju, stvaraju dečje rukotvorine… Za sportove i akciju na otvorenom potrebna je posebna dečja oprema koja može uključivati i bicikle, trotinete, rolere, ali je pritom neophodna i zaštitna oprema na koju se ne sme zaboraviti.
Neizostavne su lopte u raznim oblicima i veličinama. Igranje loptom utiče na vizuelno-motoričku koordinaciju deteta, ravnotežu, finu motoriku, razumevanje prostornih predstava i odnosa i pomaže detetu da ovlada svojim telom. Najbolje su klasične igre loptom, ali i moderne mogu biti zanimljive ukoliko uključe što veći broj dece i dodatne prepreke, poput ubacivanja drugih predmeta u igru i preskakanja.
Da bi igraonica bila i učionica najneophodnije je – razumevanje. Vremena se menjaju i deci treba pristupati u skladu sa tim, ali tako da se ne zaboravi na važnost njihovog psihomotornog razvoja.
Veoma je važno ne samo da se deca u igraonicama igraju i dobro zabavljaju nego i da uče kroz igru.