Bavljenje elektronikom i automatikom zahteva stručna i profesionalna znanja, kao i što bogatije iskustvo. Veliki broj „naprava“, odnosno mašina i uređaja ne bi mogli da funkcionišu da nisu kreirane raznovrsna tehnička dostignuća, kao što su releji. Oni imaju značajnu ulogu prilikom stvaranja ili prekidanja strujnog kola i funkcionišu uz elektromagnet.
Releji se razlikuju prema vrstama, a svaku prate određene karakteristike. U svakom slučaju, ono što ih čini popularnim i danas, jeste širok opseg primene i veliki broj benefita koji daju u savremenom poslovanju i životu. Neke od njih biće predstavljene u nastavku teksta.
Releji imaju bitnu ulogu u strujnom kolu
Od davne 1809. godine i izuma Samuela Tomasa fon Semeringa, do današnjeg dana, releji su doživeli neverovatan uzlazni put primene i popularnosti. Ne samo da je neizostavan deo čuvenih izuma, kao što je električni delegraf koji je stvoren pre nešto malo više od dva veka, već i danas uspostavljaju strujne kontakte u najvećem broju automatskih i elektronskih komponenata, uređaja i tehnike. Kao značajan izum, relej omogućava brzo formiranje ili prekidanje strujnog kola, uz prisustvo snažnog elektromagneta koji je zadužen za stvaranje ili zatvaranje kontakata struje.
Releji imaju ram koji čvrsto pridržava elektromagnet, a na njemu se vrši privlačenje kotve kreirane od gvožđa. Ona je direktno zadužena za strujne kontakte, tako što uz pomoć opruge koja se isteže uspostavlja, a vraćanjem u prvobitni položaj prekida dotok struje. To su uglavnom elektomagnetni, a postoje i vremenski releji, kao i bimetalni releji koji imaju široku primenu.
Različite vrste releja daju mogućnost za raznovrsne vrste zaštite
Releji kao izum koji se decenijama i više vekova koristi, doživeo je neverovatna unapređenja. Tako, danas se koriste u automobilskoj industriji, elektronici i opštim delatnostima. Veoma napredni i inovativni su vremenski releji, kao i bimetalni releji koji se koriste na efikasan način. Vremenski releji su odličan izum, koji kako i sam naziv kaže, omogućavaju pokretanje ili isključivanje u predviđenom vremenskom roku. To pokazuje da je njihova osnovna funkcija odlaganje uključivanja, ili isključivanja uređaja, često savremene tehnike. Na taj način, mogu imati jednu funkciju – pokretanje ili isključivanje, ili obe odjednom, u zavisnosti od potreba i namene. Omogućavaju praćenje nivoa i stepena temperature na kalemu, pa je moguće automatski isključiti sklopku nakon signaliziranja prekoračenja temperature.
Bimetalni releji obično se koriste nakon toga što je zaštita u smislu elektromehanike, i mehanizma kontrole uspostavljen, za šta su bili zaduženi vremenski releji. Njihova uloga ogleda se u pružanju najvećeg stepena zaštite od pregrevanja motora. Bimetalni releji su zaduženi za signaliziranje pojave prekida faze, oštećenja ili prevelikog opterećenja.
Funkcioniše po principu pomoćnog kontakta, koji daje visok stepen sigurnosti i bezbednosti motora, bez isključivanja samog napajanja. Postoji mogućnost montaže na deo koji uspostavlja kontakt, uz pokretanje 3 pina. Kada dođe do neočekivanog pregrevanja motora, bimetal se savija i dolazi u položaj koji će isključiti kontakte, na osnovu čega će motor biti zaštićen. Ovaj tehnološki izum je veoma značajan, i pruža mogućnost da se spreči kvar motora.
Releji su veoma važan element uspostavljanja kontakata putem struje. Daju veliki broj benefita, među kojima se ističe raznovrsna, efikasna zaštita od kvarova, pregrevanja i prekidanja strujnog sistema. Upravo je to ključ bezbednog rukovanja u elektronici i automatici, kao i sigurnog uspostavljanja strujnog kola, bez ikakvih posledica.